Paljasjalkakenkien käyttöohjeet


Paljasjalkakengät, Oppaat by Hanna J., 14.11.2018
Me pohjoisen pallonpuoliskon ihmiset olemme tottuneet käyttämään kenkiä ensimmäisistä askeleistamme lähtien. Paljasjaloin tai kevyillä jalkineilla liikkuessa tuki- ja liikuntaelimistömme työskentelee aivan toisella tavalla kuin tavallisia kenkiä käyttäessämme. Paljasjalkakenkiin sopeutuminen on yksilöllistä. Tärkeintä on edetä maltillisesti ja omaa kehoa kuunnellen.


Käytä kenkiä aluksi lyhyitä aikoja kerrallaan. Tunnustele miltä liikkuminen tuntuu. Saatat löytää lihaksistostasi aivan uusia tuttavuuksia!


Ennen kävely- ja juoksulenkeille lähtöä kannattaa käyttää paljasjalkakenkiä arkikenkinä, käyttöaikaa pikkuhiljaa pidentäen. Anna kehollesi aikaa sopeutua uuteen tilanteeseen


Kipua ei tarvitse säikähtää. Kipu on kuitenkin merkki siitä, että sinun kannattaa edetä hitaammin, pitää ehkä taukoa ja kokeilla myöhemmin rauhallisesti uudestaan.


Turvotus, kuumotus ja punoitus ovat merkkejä tulehdusreaktiosta eli jonkinlaisesta vauriosta. Mikäli tällaisia oireita ilmenee ja yhdistät ne uusiin kenkiin, on tärkeätä antaa vaurion parantua täysin ennen kuin kokeilet kenkiä uudestaan.


Kun olet tottunut käyttämään paljasjalkakenkiä arjessa ja kävelylenkeillä, voit siirtyä kokeilemaan hölkkää ja juoksua. Kannattaa aloittaa rauhallisesti, eli juosta esimerkiksi vain joitakin satoja metrejä joka toinen päivä. Suosi pehmeitä alustoja, vältä asfalttia. Älä epäröi hakea apua oikean askellustekniikan opettelussa! Paljasjalkakengillä juostessa askel on lyhyempi ja tapahtuu päkiävoittoisesti, toisin kuin perinteisillä lenkkikengillä.


Alussa voit käyttää kengissäsi iskuja vaimentavia pohjallisia. Monet kokevat niiden käytön tarpeelliseksi myöhemminkin, sillä iän myötä jalkapohjiemme oma iskuja vaimentava rasvakerros ohenee.

Sinua saattaa kiinnostaa myös ...