Artikkelit »

Usein paljasjalkakengistä kysytyt kysymykset


Natural Movement, Paljasjalkakengät by Hanna J., 12.11.2018

Mitä tarkoittaa paljasjalkakenkä?

Paljasjalkakengät ovat jalkineet, jotka sallivat alaraajan toimia luonnollisella tavalla. Kengissä on jalkaterän muotoinen, kärjestään leveä lesti joka sallii varpaiden levittyä. Pohja on täysin tasainen (ns. "zero drop"), eikä kengissä ei ole tukia eikä iskunvaimennusominaisuuksia. Yleensä pohja on huomattavasti ohuempi kuin perinteisissä kengissä.


Mitä hyötyä paljasjalkakengistä on?

Paljasjalkakenkiin siirryttäessä keho oppii vähitellen toimimaan luonnollisella ja tarkoituksenmukaisella tavalla. Monet huomaavat jalkaterien ja varpaiden linjausten muuttuvan. Isovarpaan asettuminen optimaaliseen, suoraan linjaan on yksi merkittävimmistä muutoksista koko askelluksen toimivuuden kannalta. Ohut pohja mahdollistaa tarkemman proprioseptiikan eli palautteen, jonka keho saa alustasta. Tällä on merkitystä mm. tasapainon ja kehonhallinnan kannalta, millä voi olla vaikutusta loukkaantumisriskin pienenemiseen.

Koska jalkaterämme vaikuttavat kaikkeen niiden yläpuolella olevaan on hyvin mahdollista, että paljasjalkakenkiin totuttuasi erilaiset alaraajojen, lantion, selän ja niskan jäykkyydet ja epämääräiset kiputilat pikkuhiljaa helpottavat.

Monet länsimaiset ihmiset kärsivät erilaisista toiminnallisista alaraajaongelmista, joita hoidetaan yleensä fysioterapialla. Esimerkiksi jalkaterän pieniä lihaksia on kuitenkin hyvin vaikea harjoittaa yksittäisillä harjoituksilla Paljasjalkakenkiä käytettäessä, luontaisen liikkumisen seurauksena, harjoitteet saadaan kohdistumaan oikeaan paikkaan ja lisäksi toistomäärät ovat myös huomattavan suuria - otammehan päivän aikana tuhansia askelia.


Kenelle paljasjalkakengät sopivat?

Kunhan totuttelu tehdään maltillisesti, paljasjalkakengät sopivat lähes kaikille, ikään katsomatta. Jalkaterien merkittävä toiminnan häiriö tai rakenteellinen poikkeama saattaa olla este paljasjalkakenkien käytölle - jos olet epävarma, konsultoi alaraajojen toimintaan perehtynyttä terveydenhuollon ammattilaista! Ehdottomia vasta-aiheita paljasjalkakenkien käytölle ovat diabetekseen liittyvä tuntopuutos (neuropatia) ja reuman aktiivinen tulehdusvaihe.


Voivatko lapset käyttää paljasjalkakenkiä?

Paljasjalkakengät ovat erittäin suositeltavat lapsille. Niitä käyttäessä lapsen alaraajat ja muukin tuki- ja liikuntaelimistö kehittyy alusta alkaen oikeaan suuntaan.


Käytän tukipohjallisia. Voinko käyttää niitä paljasjalkakengissä?

Tukipohjalliset vaativat riittävän tilavan ja suhteellisen jäykkärakenteisen kengän, joten niiden käyttö paljasjalkakengissä ei yleensä onnistu. Terveydenhuollon ammattilaisen määräämien tukipohjallisten käyttöä ei pidä lopettaa omin päin! Voit kuitenkin keskustella hoitavan tahosi kanssa olisiko sinun mahdollista vahvistaa jalkaterien lihaksia käyttämällä paljasjalkakenkiä ainakin silloin tällöin.


Minulla on alaraajaongelmia. Voinko käyttää paljasjalkakenkiä?

Suosittelemme kääntymään alaraajojen toimintaan perehtyneen terveydenhuollon ammattilaisen puoleen. Voidaan kuitenkin todeta, että monet yleiset alaraajaongelmat ovat ainakin osittain seurausta perinteisten (ja usein liian pienten!) kenkien käytöstä. Niinpä esimerkiksi toiminnallisesta lattajalasta, vaivaisenluusta, plantaarifaskiitista tai epämääräisistä polviongelmista kärsivät saavat paljasjalkakengistä usein helpotusta oireisiinsa - kunhan niihin siirtyminen muistetaan tehdä maltillisesti.


Voiko paljasjalkakenkiä käyttää kovilla alustoilla?

Ainakin totutteluvaiheessa kannattaa välttää pidempiaikaista käyttöä asfaltilla tai muilla kovilla alustoilla. Parhaimmillaan paljasjalkakengät ovat esimerkiksi pehmeillä ja epätasaisilla metsäpoluilla, sillä niitä käytettäessä keho aistii maanpinnan pienetkin poikkeamat tarkasti.


Voiko paljasjalkakenkiä käyttää talvella?

Kyllä, saatavilla on myös erityisiä talvimalleja. Liikkuessa jalat yleensä pysyvät lämpiminä ohutpohjaisissakin kengissä Paljasjalkakenkien ohuet pohjat ovat valitettavasti lähes poikkeuksetta liukkaammat kuin perinteisissä talvikengissä, joten erityisesti iäkkäämpien henkilöiden ja tasapaino-ongelmista kärsivien on syytä olla erityisen varovaisia tai käyttää talvella perinteisiä kenkiä liukuesteineen.

Miten löydät lämpimät paljasjalkakengät talveen ja syksyyn?


Mitä täytyy ottaa huomioon siirryttäessä käyttämään paljasjalkakenkiä?

Tärkeintä on edetä maltillisesti ja hitaasti, jotta keholla on riittävästi aikaa sopeutua työskentelemään uudella tavalla. Liian nopea siirtyminen paljasjalkakenkiin voi aiheuttaa rasitusvammoja.

Sinua saattaa kiinnostaa myös ...