Artikkelit »

Miten löydän liikunnallisen elämäntavan?


Natural Movement by Ville J., 03.10.2018

Liikunnan on oltava hauskaa

Jotta liikunnasta voisi tulla pysyvä osa elämää, sen täytyy olla hauskaa. Tärkeintä on löytää liikunnan muodot, joihin lähteminen on mieluista. Liikunta ei saa olla niin rankkaa, että se ei tunnu mukavalta. On myös hyvä, jos tehoa pystyy itse säätelemään vaikka kesken treenin - himmailee, kun vähän väsyttää ja antaa palaa, jos on sellainen fiilis.


Elämä on parasta liikuntaa

Jokainen ottamasti askel vaikuttaa kehoosi positiivisesti koko loppuelämäsi ajan. Kannattaa siis valita portaat hissin tai rullaportaiden sijasta - alkuun vaikka alaspäin ja myöhemmin myös ylös.

Jos työmatka on suht lyhyt, se kannattaa kävellä tai polkea fillarilla ainakin kesäisin. Välillä kannattaa käydä lähikaupassa kävellen repun kanssa automarketin sijasta. Illalla kannataa laittaa jossain vaiheessa TV kiinni ja kävästä metsässä kävelyllä. Kannattaa osallistua lasten harrastuksiin esim. apuvalmentajana, jolloin saa itsekin vähän kivaa pikkuliikuntaa. Lomat ovat mukavampia, kun suuntaa mielummin kävelemään luontoon kuin jäädä altaalle vetämään keittoa. Lasten kanssa kannattaa mennä esim. Vierumäelle ohjatuille Perhe on Paras -kursseille, niin koko perhe saa kivaa liikuntaa ja pääsee helpommalla kuin kotona. Mahdollisuudet on suht rajattomat.

Toimistotöissä kannattaa käyttää sähköpöytää. Sähköpöydän idea ei kuitenkaan ole seisominen vaan asennon vaihtaminen. Istu, seiso, liiku, röhnötä. Paras työasento on seuraava, jossa on hyvä olla.


Muista matala syke

Mukavuuden ja tehon kannalta on tärkeää, ettei vedä liian kovalla sykkeellä. Kunnosta riippumatta, suurimman osan treenistä pitäisi tapahtua matalan sykkeen alueella. Jos et ole kilpaurheilija, kovimman sykealueen treeniä ei tarvitse tehdä ollenkaan (ja silloinkin maksimissaan vain joitakin kertoja viikossa). Jos esim. lenkkeilet yleensä kuntoosi nähden liian kovaa, alat hengästymään helposti, koska pohjakuntosi ei ole riittävällä tasolla.


Lajivinkkejä

Hyviä liikuntaharrastuksia miettiessä unohtuu usein tasapainon, proprioseptiikan (asento- ja liikeaisti) ja liikkuvuuden merkitys. Näitä ominaisuuksia kehittävät lajit vähentävät loukkaantumisriskiä niin liikunnassa kuin arjessakin.

- Metsässä ja luonnossa liikkuminen parantaa kuntoa ja vähentää stressiä. Kävely on aliarvoksuttu laji, jonka harrastaminen on erittäin hyödyllistä kunnosta riippumatta. Ulkomailla kannattaa suunnata esim. upeille vuoristopoluille. Kunnon karttuessa kannattaa laittaa kerran vuodessa rinkka selkään ja mennä vaellukselle esim. Lappiin. Kun kävely alkaa sujua vaivatta, kannattaa kokeilla polkujuoksua. Juoksu vaatii kunnolta todella paljon, joten siihen ei kannata siirtyä liian aikaisin ja kannattaa kävellä aina välillä.

- Geokätköily on monelle hyvin mieluista pelillistä ja palkitsevaa puuhaa, jossa tulee liikuttua ihan huomaamatta. Alan harrastajat ovat erittäin mukavaa porukkaa. Myös Mobo-suunnistusta kannattaa kokeilla. Pokemonien metsästys on myös hyvää liikuntaa, mutta ehkä hieman yksitoikkoista esim. geokätköilyyn verrattuna.

- Maastopyöräily on todella kiva kuntoa ja tasapainoa kehittävä laji.

- Sosiaalisuus on monelle tärkeä osa liikuntaa. Kannattaa etsiä futis-, pesis- tms. jengiä tai mennä kentälle kyhäämään adhoc-pipolätkäpelejä. Pujottelukeppinä oleminen ei ole välttämättä kuitenkaan mukavaa, joten kannattaa kiinnittää huomiota, että muu porukka on suunnilleen samantasoista. Köysikiipeily ja boulderointi on kivoja sosiaalisia yksilölajeja.

Kannattaa tutustua kodin lähellä oleviin harrastusmahdollisuuksiin ja kokeilla erilaisia liikuntamuotoja. Tekemistä kyllä riittää, mutta vie aikansa, että kivoimmat puuhat löytyvät.

Sinua saattaa kiinnostaa myös ...